Siegmund Hermans, stafmedewerker dienst rijbewijs bij kwb gaf voor kwb Heule-Watermolen & kwb Kuurne een presentatie over ‘Autorijden in de toekomst’ in het Molenheem te Heule. Vijfentwintig geïnteresseerden namen deel aan deze infoavond.
De nieuwe wagens hebben meer en meer elektronische snufjes om het rijden te vergemakkelijken. Zo zijn er o.a. Rijstrookbewaking, Adaptieve Cruise Control (ACC), Autonoom noodremmen (AEB), Verkeersbordherkenning, Automatisch parkeren, Vermoeidheidsherkenning, Dodehoekwaarschuwing, Aandrijfslipregeling (ASR), Parkeerhulp, Bandenspanningscontrole, ABS en nog veel meer. Zij maken het de chauffeur gemakkelijker om te rijden. Er zullen nog een aantal van deze rijhulpsystemen, ook ADAS genoemd de komende jaren verplicht worden in nieuwe wagens.
Siegmund gaf ons uitleg wat wat was en hoe het werkte. Door het gebruik van deze rijhulpsystemen op de auto komt deze steeds een stapje dichter bij het autonoom rijden. De auto wordt dus minder afhankelijk van een chauffeur.
De auto’s worden onderverdeeld in klasses volgens de rijhulpsystemen die hij heeft. Zo wordt vanaf klasse 5 de auto volledig autonoom. In klasse 1 tot 4 blijft de chauffeur verantwoordelijk bij een ongeval. Vanaf klasse 5, dus volledig autonoom rijden, is de constructeur verantwoordelijk bij een eventueel ongeval.
Door al deze hulpsystemen worden de auto’s wel een flink stuk duurder en voor velen onbetaalbaar. We zullen dus moeten overstappen op deelauto’s of autonoom rijdende auto’s welke we zouden kunnen aanvragen via een app en die ons op onze bestemming brengen terwijl we zelf niet meer hoeven te rijden en tijdens de rit wat anders kunnen doen zoals lezen, filmpjes bekijken of zelfs vergaderen in de auto.
(R.K.)