Busreis Klein-Brabant 18/5

Stipt om 8 uur vertrok onze bus van Kenny Tours op de parking van de St Pieterszaal. Aan boord zaten 53 goedgeluimde “dagjestoeristen” en 1 sympathieke buschauffeur, Johnny. Na een ritje van zo’n 5 kwartier kwamen we behouden toe op onze eerste bezienswaardigheid, het Scheepvaartmuseum te Baasrode. Daar werden we door 2 toegewijde gidsen, ingewijd in de wereld van de scheepvaart op de Schelde door de eeuwen heen. Dit museum is tot stand gekomen nadat 2 concurrerende scheepswerven gestopt waren en de Provincie Oost-Vlaanderen deze domeinen opkocht.

In de woning van de eigenaars heeft men verschillende “tegelschilderijen” ontdekt achter het behangpapier, dewelke men nog uitstekend kon recupereren. We konden een droogdok en een scheepsatelier bekijken en we ontdekten nog veel authentieke machines waarmee men vroeger binnenschepen maakte of liet varen. Er waren ook tal van maquettes, die veel verduidelijkten over de verschillende schepen, en één oude boot wordt terug in ere hersteld door vrijwilligers.

Na dit bezoek was het tijd om over te gaan van de schepen naar de trein. In Baasrode stapten we op  een authentieke stoomtrein die ons naar Oppuurs bracht. Het mooie weer zorgde er voor dat het redelijk warm was aan boord, doch gelukkig was er de catering die zorgde dat onze dorst snel gelaafd werd. Onderweg werd het nog eventjes heet naast de sporen, toen een onvoorzichtigheid van een lokale bewoner zorgde voor een brandje in zijn schuur. Gelukkig werd alles nog snel geblust en viel de schade nog mee.

Na een ritje van 45 minuten konden we dan, na het nemen van de groepsfoto aan de locomotief van deze mooie trein, terug op de bus stappen richting brasserie Vrededaal te Puurs. Hier werden we vergast op tomatensoep met balletjes, kipfilet of vispannetje en een koffie of thee met bijbehorend dessert. De uitstekende, vriendelijke bediening en natuurlijk het heel lekkere eten zorgden opnieuw voor een hoogtepunt die dag.

Voldaan, maar nog niet moe, namen we om 15u opnieuw de bus om onze laatste “site” te bereiken : het Fort van Liezele te Puurs. Dit is één van de best bewaarde forten, die gebouwd werden om Antwerpen te beschermen tegen haar mogelijke vijanden. Dit fort werd intensief gebruikt tijdens het begin van WO I, en werd pas na 2 maanden “overgegeven” aan de Duitsers. Er werd ons door 3 bekwame gidsen een inkijk gegeven in het leven van de toenmalige soldaten binnen het fort.

We sloten de geslaagde dag af in de brasserie van dit fort met een drankje en konden dan weer genieten van de terugreis aan boord van onze bus. Rond 19u werden we door Johnny veilig afgezet op onze vertrekplaats en konden we dankbaar zijn voor het mooie weer, de leuke bezoeken, de stomende trein en de lekkere droogjes en natjes. Het zal moeilijk worden om deze busreis nog te evenaren of te verbeteren de volgende jaren, maar ik ga geen uitdaging uit de weg !